Close Menu
الساعة الآن 12:22 AM

منتديات ياكويت.

للتسجيل إضغط هنا

مروة أشرف

:: عضو جديد ::

انا من وجهة نظري انه موضوع غير مجدي ؟ بس صرف ميزانية على الفاضي ؟ ومشغلين المعلمات دلوقتي على تفعيل الموضوع من بنرات و غيرها ؟
بس لو فكرنا شويه ؟ ا
أولا :إن ممكن يكون البيت فيه من 4 إلى 6 بدرسوا في بيت واحد ؟ هيذكروا إزاي . يعني لازم يكون لكل طالب كمبيوتر ؟
ثانيا : في كل بيت مشكلة بين الأباء والأبناء علشان عيونهم والكمبيوتر والتلفزيون ؟ دلوقتي هنقولهم عيونكوا ؟ هيقولوا بنذاكر ؟
ثالثا : الموضوع كان ممكن يصبح شيق ؟ لو كان الموجود على الفلاشة شرح الدروس (فيديو او بور بوينت أو شئ يساعد الطلاب على الفهم أكثر ) لكن الموجود على الفلاشة كتاب المدرسة وبس

ahmed96

:: عضو نشيط ::

انا غير مؤيد لهذا الاقتراح لان ما راح يكون فيه كتب وبالتالي الدراسة علي الجهاز بتكون صعبة في واحد يبي يخطط نقطة مهمة يكتب سؤال علي فقرة ما يقدر يسويها علي الفلاش فبالتالي بتكون الدراسة عليه صعبه

معلمة علوم

:: الادارة ::

معاك حق اخوي في كل كلمة قلتها هذا غيراضاءة الكمبيوتر اللي الكل عارف مضارها وتأثيرها السلبي علي النظر

بارك الله في مشاركاتكم جميعا

مايا جمال

بصراحة الفكرة حلوة كثير وانا اؤيد فكرة التعليم الالكتروني بتمنى من كل الدول تفكر بصحة اطفالها
بغض النظر عن السلبيات لكن نوع من انواع التغيير وكسر الروتين ومهما كانت الاثار الجانبية للتعليم الالكتروني لكن هناك تحفيز للطلاب من ناحية حبهم للتعليم والدولة بعد هيك رح تجني ثمار التقدم والتطور
[color="rgb(205, 92, 92)"]وشكرا على طرح الموضوع[/color]

السلطان الحر

بصراحة شكل اليهال الصبح مع وهم شايلين حقيبة المدرسة اللي ما يقدر حامل الاثقال يشيلها يعور القلب ويحزن انا اؤيد بشدة الفلاش ميموري بشرط الاستعمال الصح وعندي اقتراح في حال عدم وجود الفلاش ميموري للمرحلة الابتدائية خلهم يحطون لكل فصل مكتبة صغيرة لكتب كل طالب وتبقا الكتب عندهم للدراسة اليومية وما ياخذ الطالب الا الكتاب اللي فيه واجب منزلي مع تخفيف الواجبات ترى الطالب والاهل مو قاعدين يلاحقون لا الوقت يكفي انك تشوف كل ولد عندك اشعليه واجبات ولا امتحان ولا قراءة ولا..... ولا واذا عندك اكثر من ياهل خلص النهار وبعدهم ماخلصو واجبات ودراسة فرجاء يا ملائكة المدارس الرحمة شوية والشفقة على الاهالي وانتو هم بعد اهالي ولكم اولاد فحسوا فينا ..... ولكم كل الشكر على المجهود المبدع

يشاهدون الموضوع : 1 ( عضو0 زائر 1)