Close Menu
الساعة الآن 11:05 PM

منتديات ياكويت.

للتسجيل إضغط هنا

أرشيف استفسارات التربية ملاحظـة : القسم أشيف فقط ولا يسمح المشاركه فيه

آية خالد

:: عضو قادم ::

عايزة أفكار جديدةوترفيهيه لشرح درس بم تشعر عندما تلممس الاشياء للصف اﻷول لشرح الدرس

لو سمحتى يا معلمة العلوم اعذرينى انى بتأخر ف الدخول للمنتدى بس علشان انا بدخل من المومبيل ععندى بككرة حصة عادية بس ابيها تكةن شيقة عن درس بم تشعر عندما تلمس اﻷشياء للصف اﻷول عايزة أفكار جديدة وترفيهيه وخصوصا ﻻن تطوير اللغة اللى ف الدليل صعب انى انفذة لو فيه بدييل عايزة حاجة ترفيهيه وحلوة منك الله يخليكى للمتنتدى ومنتحرم منك أبدا

معلمة علوم

:: الادارة ::

يا هلا فيكي اختي اية وبصراحة لازم تدخلي من الكمبيوتر لاني ساعات اضع لك مرفق وبعض المرفقات ما تفتح بالموبايل فانتي لازم تعملي طلب انك ناسية كلمة المرور اذا عاوزة الطريقة اللي استعملها انا اذا نسيت كلمة المرور في المنتديات
اكتب اسم العضوية واحط كلمة المرور اي حاجة
وهو يرد عل يا بنت الناس انتي دخلتي كلمة مرور غلط هل نسيت كلمة المرور ؟؟؟ اذا نعم اضغط هنا
وبعدين تفتح لك صفحة تحطي ايميلك وهو يرسل لك بالايميل كلمة مرور جديدة وخلاص توته توته خلصت الحدوته
انا عاوزاكي تستفيدي من المنتدي زي اول واحسن لانه راح اضيف بالمنتدي الاشياء الجديدة اللي طالبها من التوجية المستويات المعرفية

فخليكي معانا يا حلوة

معلمة علوم

سامحيني بالتأخير بالرد بس صراحة انا اتضايق لما الاعضاء يطلبون مني طلب وعاوزينه بكرة ضروووري جداا عاجل ؟؟؟؟

لاني فعلا انا عاوزه اساعدكم لكن عطوني فرصة علشان اساعدكم ؟؟؟؟ انا انت درسك بكرة وانا لسة دخلها المنتدي فازاي حضرتك راح تستفيدي من الكلام اللي راح اكتبة ؟؟؟؟

لكن راح اكتب لج الشرح وان شاء الله تقدرين تنفذينة قبل الدرس لاني راح احاول اخلي الاشياء والمصورات من المتوفر عندكم بالقسم

بالبداية هذا نشط المعرفة السابقة
  • نشط المعرفة السابقة : اطلب الى التلاميذ ان يسموا الحواس الاربع التى تعلموا عنها حتى الان. اخبرهم انهم سيستطلعون الان حاستهم الخامسة ( حاسة اللمس ).
خلي اربع بنات او اولاد يلبسون بطاقات عليها اسم الحواس (بس مقلوبة على افاها) وخليهم يعرفون عن نفسهم من خلال اللي تعلموها بالحصص السابقة

والتلاميذ يتعرفون على الحاسة واذا طلعت صح يعدل البطاقة وتشجعينهم بالهدايا والتصفيق
ولما يخلصون ممكن تحطين اغنية عن الحواس الخمسة
http://www.youtube.com/watch?v=CpwdCKQsyRM

بعدين تقولين لهم ما هي الحاسة الناقصة ؟؟؟؟

حاسة اللمس

معلمة علوم

بعدين تعملي تمثيلية وهي نمظ من الذكاء اللغوي بس انت مجبورة تعمليه وما فيه صعوبة بس ممل

هذا فيلم كرتوني روووعه عن حاسة اللمس

http://www.youtube.com/watch?v=diOng3uIxXk

ممكن تعرضينه بديل للقصة وتطلبي منهم الاشياء الاي استفادوا منها من القصة ؟

ماهي الاشياء خشنة الملمس ؟ وماهي الاشياء ناعمة الملمس ؟؟

معلمة علوم

هذي مصورات مفيدة للدرس

تقدرين تكملين شرح الدرس لانه حلو وسهل

سير الدرس : كتاب التلميذ ص 52
دع التلاميذ يلمسون قطا دمية لاستطلاع ملمس الاشياء اسالهم:
كيف يمكن ان يكون ملمس القط الدمية فى الصورة ؟
اية حاسة نستخدم عندما نلاحظ ملمس الاشياء ؟
اى اجزاء الجسم نستخدم عندما عندما نلاحظ ملمس الاشياء ؟
أى نوع من المجموعات معروض على الرفوف ؟
اى من القطط يمكن ان يكون خشنا او املس او صلبا او طريا ؟

وتقدرون تكملون النشاط ويقومون التلاميذ بتبادل المعلومات

واخر شي تقدرين توزعين عليهم كمراجعة للدرس ورقة عمل جماعية بسيطة وسهلة

معلمة علوم

ابلة اية انا ودي اعطيكي افكار بس مش حينفع لانه الوقت متاخر

اتمني اني ساعدتك ولو بالقليل وياريت في المرات الجاية تطلبين قبلها بفترة حتي ابتكر لك افكار حلوة وجديده

كل التوفيق ليكي وحياك الله

آية خالد

:: عضو قادم ::

شكرا ع المساعدة بالافكار الروعة بس انا زودت ف نشط المعرفة أﻷلغاز وهو من كلامى يذكروا اسم الحاسة والعضو المسئول عنها وبعدين غنينا أنشودة الحواس الخمسة اللى على طيور الجنة كلنا انا والبنات وبعدين سألتهم عن الحاسة الناقصة وبعدين دخلت فى سير الدرس ونفذنا النشاط ورسمنا ف كراسة التطبيقات والبنات مكنوش عايزين يسيبوا المختبر من مدى اشتياقهم للمس كل الاشياء انا مش عارفة اشكرك ازى دانا كدة هستشيرك فى كل درس قبل مشرحة قبلها باسبوع علشان أستفيد منك أكتر واكتر والزملاء بردو يستفيدوا

معلمة علوم

انا سعيدة جدا انه حصتك نجحت وانت تستاهلين كل خير

فحياك الله معانا على طووووول

الشيخ عبدالله

:: عضو نشيط ::

الشيخ عبدالله

:: عضو نشيط ::

يشاهدون الموضوع : 1 ( عضو0 زائر 1)